آشنایی با مصالح ساختمانی جدید

 آشنایی با مصالح ساختمانی جدید

 ۱۰ محصول به‌عنوان مصالح ساختمانی جدید موضوع در ادامه معرفی می‌شود.

 باتوجه‌به پیشرفت روزافزون علم و دانش بشر، ارائه نسل جدیدی از مصالح ساختمانی محکم، بادوام و سبک در راستای ایجاد امنیت و رفاه برای جامعه اقدام دور از انتظاری نیست و توسعه این مصالح قطعاً بر آینده صنعت ساختمان تأثیرگذار خواهد بود.
 مصالح جدید از جهات مختلف مانند خطرات طبیعی، هزینه‌های بالا و مشکلات زیست‌محیطی و ناکارآمدی مصالح سنتی، دارای کارآمدی بسیار بالاتری هستند. استفاده از این مصالح مدرن، راهکار غلبه بر مشکلات ناشی از استفاده مصالح ساختمانی سنتی است و باتوجه‌به تأثیر این مصالح بر کاهش انتشار کربن، تأثیر قابل‌توجهی را بر صنعت ساخت‌وساز خواهد داشت.
 این مصالح عبارت‌اند از: 

 

 بتن شفاف

 در حال حاضر نوعی از بتن با استفاده از فناوری نانو طراحی و تولید شده که شفاف است و صنعت ساخت‌وساز را با تحول عظیمی مواجه کرده است. از این بتن می‌توان برای ساخت دیوارها استفاده کرد. به‌این‌ترتیب هر دو طرف و ضخامت این دیواره قابل‌مشاهده خواهد بود. این ماده دارای مقاومت و استحکام بالایی است، به همین دلیل برای دیوارهای باربر نیز استفاده می‌شود.

 

بتن خودترمیم

 بتن همواره برای جلوگیری ترک‌خوردگی و نفوذ رطوبت به نگهداری و تعمیر نیازمند است، اما امروزه بتنی تولید شده که دارای قابلیت خودترمیم است. به‌طوری‌که به‌محض ایجاد ترک در سطح آن، به طور خودکار شروع به ترمیم می‌کند و از گسترش ترک جلوگیری می‌کند. هنگام ایجاد ترک، پیوندهای خشک‌شده در ترک‌ها با دی‌اکسیدکربن و آب واکنش نشان داده و لایه‌هایی از کربنات کلسیم تولید می‌شود که از گسترش ترک جلوگیری می‌کند. زمان این بازسازی خودکار، یک هفته به طول می‌انجامد. بتن خودترمیم‌شونده ترک‌های خود را با نوعی باکتری ترمیم می‌کند. درضمن با ترمیم ترک‌ها، سلامت سازه و ساختمان افزایش می‌یابد. این باکتری در طبیعت وجود دارد و سازه بتنی را تداوم می‌بخشد.

 

 چسب کاشت میل‌گرد و بولت

 امروزه چسب کاشت میل‌گرد و بولت جز لاینفک فرایند ساخت‌وساز است؛ اما باید در محاسبه و استفاده از چسب تقویت‌کننده، برای تعبیه پیچ‌ومهره و یا تعبیه آرماتور توجه بسیاری داشت.

 

 گرافن سه‌بعدی

 نوعی ساختار سه‌بعدی است که از روی‌هم چیدن صفحات گرافن ساخته شده است. با ترکیب گرافن و مواد سنتی می‌توان ستون‌های قوی ایجاد نمود و سازه‌های کارآمدتر ساخت. اما تولید گرافن بسیار مشکل است و لذا به‌ندرت از آن استفاده می‌شود.

 

 

آجر جذب آلودگی

 یکی از کارکردهای اصلی این آجر، این است که به‌عنوان بخشی از سیستم تهویه ساختمان عمل می‌کند. این نوع آجر، دارای دولایه هواگیر است که به‌عنوان عایق عمل می‌کند. درعین‌حال فیلتری در داخل این آجرها جهت جذب ذرات آلاینده سنگین به‌کاررفته است و مانند صافی هوا از ورود و جذب ذرات آلاینده جلوگیری می‌کند. این نوع آجر، نقش مفیدی در کاهش بیماری‌های تنفسی دارد.

 

 چسب سنگ فوری ساختمانی

 این چسب به‌صورت خمیری و شامل دو جز a و b است که مخلوط آن در تسریع زیرسازی و سنگ‌کاری، کارکرد مهمی دارد. زمان خشک‌شدن نهایی این ماده یک ساعت است.

 

 آجر پشمی

آجر پشمی با افزودن الیاف پشم و نوعی پلیمر طبیعی به خاک رس ساخته می‌شود. این نوع آجر به طور طبیعی خشک می‌شود. این آجر ۳۷ درصد از سایر آجرهای سفالی استحکام بیشتری دارد و در اثر فشردگی شکل آن از حالت عادی خارج نمی‌شود و به دلیل حذف مرحله پخت و عدم تولید گازهای گلخانه‌ای با محیط‌زیست سازگارتر است. همچنین در برابر هوای سرد بسیار مقاوم است.

 

 آلومینیوم شفاف

 از آلومینات منیزیم تولید شده و مانند شیشه شفاف است؛ اما بسیار سخت‌تر و قوی‌تر عمل می‌کند و در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم است.

 

 چسب کاشی

 مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت از محاسن این ماده است. به همین دلیل پرکاربردترین چسب ساختمانی در محیط‌های مرطوب، مانند سرویس بهداشتی و حمام و استخر است. این چسب ماده‌ای منعطف است که در اثر تغییر رطوبت و دما ترک نمی‌خورد و بهترین گزینه برای جلوگیری از ریزش کاشی در صنعت ساخت‌وساز است.

 

 چسب سرامیک

 چسب سرامیک کاربرد زیادی دارد و از آن بر روی دیوارهای بتنی، گچی و سیمانی و قطعات پیش‌ساخته و روی سطوح کاشی‌کاری قدیمی و سرامیک روی سرامیک، سنگ، گچ، چوب، آجر و موزاییک در انواع زیرساخت‌ها استفاده می‌شود و دارای ماندگاری بالایی است. مهم‌ترین دلیل استفاده از این چسب برای نظافت و نوسازی است که باعث می‌شود بار مرده ناشی از کار ساختمانی، نسبت به انواع سنتی آن کاهش یابد. وجود شن و ماسه، سیمان و مصالح ساختمانی در واحدهای مسکونی موجب افزایش بار مرده در ساخت‌وساز می‌شود که با این چسب کاهش می‌یابد.

 

 | همچنین بخوانید : انواع مصالح ساختمانی در معماری مدرن

 

 با پیشرفت روزافزون علم و دانش و فنّاوری، هدف ایجاد آسایش و رفاه و راحتی و سرعت و زیبایی‌شناسی در پیشبرد امور است. بدین منظور می‌توانید ساخت یک دیوار خشتی در دهه‌های گذشته را با یک دیوار پیش‌ساخته در زمان معاصر مورد قیاس قرار دهید. اساساً هر چیزی که با سرعت دنیای امروز خود را هماهنگ و بروز نکند از قافله عقب‌مانده و موجب حذف آن از سیستم امروزی حاکم بر جهان می‌شود. خصوصیاتی مانند سرعت تولید، سرعت بهره‌برداری، میزان هزینه، زیبایی‌شناسی و سازگاری با محیط‌زیست، همگی دلایل ماندگاری در چرخه تولید ساخت‌وساز است.