ترکیب‌بندی در طراحی داخلی

ترکیب‌بندی در طراحی داخلی

ترکیب‌بندی در طراحی داخلی و معماری دارای چه جایگاهی است؟

در طراحی داخلی می‌توان به صدها شکل ترکیب‌بندی را به کاربرد و قضاوت و نقد در خصوص این انواع مختلف، کاری بسیار دشوار است. زیرا بسیاری از این ترکیب‌بندی‌ها می‌تواند سلیقه‌ای و نگاهی کاملاً شخصی باشد. ترکیبی که برای یک نفر زیباست ممکن است برای دیگری زشت و یا آشفته باشد.

هر فردی قطعاً آداب‌ورسوم فرهنگی و سلایق قومی خود را در طراحی داخلی بروز خواهد داد و در این میان برای وی امکان‌های مختلف انتخاب وجود دارد؛ بنابراین وقتی از ترکیب‌بندی صحبت به میان می‌آید ابتدا باید ساکنان و پیشینه‌های آنها و جغرافیا و محل بنا را در نظر گرفت و سپس ابتدایی‌ترین اصول طراحی را به‌عنوان دستورالعمل‌های کلی به کار برد.

ترکیب‌بندی در طراحی داخلی

 

 در این مرزبندی‌ها ما معمولاً با دودسته عمده ترکیب‌بندی مواجه هستیم. ترکیب‌بندی‌های رسمی و ترکیب‌بندی‌های غیررسمی که نسبتاً به‌سادگی تعریف و طبقه‌بندی می‌شوند و این تمایز در طول تاریخ دکوراسیون داخلی همواره مفید واقع شده است.

ترکیب‌های رسمی معمولاً با فضاهایی همچون دادگاه و یا با اسباب و اثاثیه خانه‌هایی چون خانه‌های اعیانی یا نخبگان و ثروتمندان مرتبط است و سبک‌های غیررسمی عمدتاً با زندگی روستایی و اثاثیه ساده‌تر که توسط صنعتگران محلی ساخته شده متناسب است.

عواملی چون استفاده از مبلمان رسمی و یا عواملی چون تعادل و تقارن، قاعدتاً به ترکیب‌بندی رسمی منجر می‌شود و هیچ‌گونه ارتباطی با دوره و زمان خاصی ندارد. یک وسیله کاملاً امروزی و معاصر ممکن است بسیار رسمی و شیک به نظر برسد و طبیعتاً استفاده از آن در چیدمان یک اتاق غذاخوری معمولی انتخابی اشتباه است.

 

| همچنین بخوانید خرید خانه ارزان در تهران


 تنظیم این نکات در طراحی داخلی به‌شدت بر فضاسازی تأثیرگذار است به‌عنوان‌مثال یک محیط روستایی، محیطی غیررسمی است و استفاده از چنین محیطی در یک‌خانه شهری یا آپارتمان شهری کاری اشتباه و انتخابی نامتجانس به نظر می‌رسد و یا ازآنجایی‌که بیشتر فضاهای داخلی تجاری و عمومی در مراکز شهری واقع شده‌اند هرگونه تلاشی برای اینکه این فضاهای داخلی روستایی و یا خانگی به نظر برسند یک پارادوکس زیبایی‌شناختی خواهد بود به همین ترتیب طراحی یک رستوران در یک کارخانه قدیمی یا انباری به شکلی رسمی و شهری با انتخاب عناصر ظریف در طراحی نامتناسب به نظر خواهد رسید.


 در ترکیب‌بندی‌ها همان‌طور که مکان و معماری عواملی تعیین‌کننده به نظر می‌رسند عملکرد فضا نیز به‌شدت مؤثر است به‌عنوان‌مثال یک فضای داخلی دنج یا خانگی با فضای داخلی مسکونی و یا هرگونه فضای داخلی صمیمی ارتباط بیشتری دارد؛ مانند رستوران‌هایی که می‌خواهند دنج به نظر برسد همچنین برخی از فضاهای داخلی مانند دیسکوها به هیجان نیاز دارند یا سالن‌های تشییع‌جنازه به آرامش و یا وقار نیاز دارند. همان‌طور که روحیات و روان افراد بر ترکیب‌بندی و انتظارات او از ترکیب‌بندی در فضای داخلی مؤثر است برخی عوامل بیرونی نیز مانند تغییر مد نیز بستگی دارد.


 به‌عنوان‌مثال سال‌های سال تا دهه ۵۰ از فضای داخلی یک بانک که فضایی مستحکم، باوقار و الهام‌بخش و رسمی و بالاتر از همه سرشار از اعتمادبه‌نفس انتظار می‌رفت؛ اما در اوایل دهه ۵۰ اولین انحرافات رادیکال صورت گرفت و نمونه آن در طراحی سنتی برای فضاهای بانکی، دفتر منهتن بود که در واقع اولین بانک شیشه‌ای بود که این ایده به‌شدت گسترش یافت. هر چند که طراحی معاصر برای تجارت و صنعت تقریباً توسط همگان مورد پذیرش قرار گرفته است.


 یکی از عوامل تأثیرگذار بر طراحی داخلی، روند مد است و در دهه ۱۹۶۰ یک نمونه از این رویکرد موردتوجه قرار گرفت و گسترش یافت که در واقع رویکرد الگوی به‌هم‌ریخته بود؛ یعنی این دفتر در نگاه اول به‌شدت آشفته است درعین‌حال که نظمی بر آن حاکم است.

 


 شاید دشوارترین حالت ترکیب‌بندی برای تحلیل، حالتی است که برخی افراد آن را عجیب‌وغریب می‌نامند. این احتمال وجود دارد که همه فضاهای داخلی عجیب‌وغریب، اظهارات بسیار شخصی طرف باشد و این امکان وجود نداشته باشد که بتوان آن را به‌صورت منطقی با معیارهای طراحی داخلی هم‌خوان کرد به‌عنوان‌مثال آنچه ممکن است برای یک آمریکایی معمولی عجیب‌وغریب به نظر برسد در فرهنگ دیگری می‌تواند بسیار معمولی و یا حتی خانگی باشد طراحی ژاپنی یا شرقی عمل‌گراست یک فضای داخلی به سبک ژاپنی بسیار ظریف، آرام و ساده است؛ اما برای افراد ناآشنا عجیب‌وغریب به نظر می‌رسد و عکس آن نیز صادق است.


 در دهه‌های اخیر طبقات متوسط نسبت به گذشته، سفرهای خارجی بیشتری را تجربه می‌کنند و در نتیجه این سفرها یک نوع سازش‌کاری در فرد شکل می‌گیرد و تأثیر آن بر طراحی داخلی، بسیاری از اختلافات و تفاوت‌های بسیار قوی منطقه‌ای در طراحی به نسبت کاهش می‌یابد.

 

 

✅ برای اخبار جدید  گالریا از << صفحه گروه پارلمان >> بازدید کنید !!