انواع مصالح ساختمانی در معماری مدرن

 انواع مصالح ساختمانی در معماری مدرن

مصالح ساختمانی از اهمیت ویژه‌ای در معماری برخوردار است. ماهیت یک ساختمان به مصالح آن بستگی دارد چرا که هر یک از مصالح ساختمانی از لحاظ جنس، فرم و بافت دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند .


در مجموع هر کدام احساسات خاصی در انسان ایجاد می‌کنند. برخی از این احساسات مشهود و برخی نامشهود است.

برخی از احساسات با دیدن مصالح و برخی با لمس‌کردن این مصالح ایجاد می‌شوند. هر کدام این مصالح از لحاظ بصری، احساس متفاوتی را در انسان ایجاد می‌کند و حتی در برخی موارد نشانه‌ای از جغرافیای محیط هستند و کارکرد نشانه‌شناسانه دارند.

 

 انواع مصالح ساختمانی در معماری مدرن

 

انواع سقف‌های شیروانی یادآور جغرافیای شمال کشور است. یا به‌عنوان‌مثال چوب، احساس گرما و راحتی و فلزات احساس سرما و بتن احساس زمختی و خشکی ایجاد می‌کند و به‌راحتی شکل می‌گیرد و در جهت هر کارکردی منعطف است.

در حال حاضر تحقیقات باعث توسعه این ماده به زیر مجموعه‌های متعددی شده که هر یک از آنها نیز کارکرد خاص خود را دارد.

 

| همچنین بخوانید  املاک و مستغلات و کارکردهای آن

 

آجر

 بلوک‌های آجری عناصری هستند که با یکدیگر ترکیب می‌شوند و شاهکاری خلاق و نوآورانه به‌عنوان حاصل مهارت دست یک انسان را به‌خوبی نمایان می‌کند. علی‌رغم شکل سخت و محکمی که دارد در دوره‌های زمانی مختلف نمونه‌های زیبایی از معماری به لحاظ تنوع برجای‌مانده است.

 

 فولاد

 فولاد یکی از مصالح ساختمانی است که به‌عنوان یک ماده ساختاری و قابل‌مشاهده استفاده می‌شود.

به دلیل خاصیت کششی آن به‌عنوان یک تقویت‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد و با کارکردهای متعددی که در ساخت یک بنا دارد یک ماده ساختاری محسوب می‌شود.

فولاد به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی دارای خصوصیاتی مانند دوام، استحکام، و سبکی است و می‌تواند مورد بازیافت قرار گیرد. در ضمن در شرایط مختلف آب‌وهوایی دارای مقاومت بالایی است.

 

 شیشه

 یکی از مصالح مدرن در معماری شیشه است که برای دستیابی به شفافیت و نور و روشنی رایج‌ترین عنصر کاربردی رونمایی است که هم دارای دید کافی بوده و هم از محافظت در برابر آب‌وهوای در حال تغییر برخوردار است.

 

 آلومینیوم

 فلزی غیرآهنی که به‌اندازه کافی در دسترس است و از سنگ معدن بوکسیت استخراج می‌شود. داشتن خصوصیاتی مانند نسبت قدرت به وزن، مقاومت در برابر هوا، سهولت در ساخت و مونتاژ و هزینه پایین و حمل‌ونقل آسان، بازتاب مناسب، مقاومت در برابر خوردگی و واکنش آن در دمای شدید آن را به یک ماده ساختمانی مناسب تبدیل کرده است.

معمولاً در نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها یک قاب آلومینیومی محکم و سبک شیشه را پشتیبانی می‌کند. در ضمن آلومینیوم شفاف نیز از مواد ساختنی جدید است که دارای شفافیت عالی بوده و بسیار قابل‌انعطاف است.

 

 انواع مصالح ساختمانی در معماری مدرن

 

 سنگ

 یکی از مصالح ساختمانی که از زمان تکامل بشر مرسوم بوده، سنگ است که با وجود وزن و حجم بالای آن و تنوع زیاد بافت، رنگ و ابعاد آن بسیار موردتوجه است. درضمن دارای دوام بالایی بوده و یک ماده طبیعی در دسترس است.


 
چوب

 یکی از مصالح ساختمانی است که علاوه بر ایجاد احساس گرما در مقایسه با زیبایی‌شناسی و عملکرد، احساس شادی و راحتی ایجاد می‌کند. استحکام و انعطاف بسیار بالای آن و جذب و خصوصیاتی مانند مقاومت در برابر حرارت و مقاومت الکتریکی، آن را به یک ماده استثنایی در معماری مدرن تبدیل می‌کند.


 
کاشی

 ماده‌ای که از مواد سخت مانند سرامیک و یا حتی شیشه که به‌عنوان ماده‌های پوششی بر روی کف، دیوار، میز و غیره استفاده می‌شود کاشی است که ماده‌ای بسیار کارآمد است. حمل‌ونقل آسان، تعمیر آسان، دردسترس‌بودن اندازه‌های راحت و رنگ و بافت‌های متنوع، آن را به یک ماده محبوب در بین طراحان و معماران تبدیل کرده است. در ضمن صنعت کاشی این روزها به سمت مفهوم بازیافت کار می‌کند تا به اهداف پایداری دست یابد