چند نکته کلیدی جهت سرمایه‌گذاری در زمینه املاک و مستغلات

چند نکته کلیدی جهت سرمایه‌گذاری در زمینه املاک و مستغلات

 

 

چند نکته کلیدی جهت سرمایه‌گذاری در زمینه املاک و مستغلات


هنگام سرمایه‌گذاری در زمینه املاک و مستغلات به چه نکات کلیدی باید توجه داشته باشیم؟

هنگام سرمایه‌گذاری در زمینه املاک و مستغلات برای شما به‌عنوان سرمایه‌گذار چه ملاحظاتی وجود دارد که در صورت عدم توجه به هر یک از آنها می‌تواند پروژه سرمایه‌گذاری شما را با شکست مواجه سازد؟

چندین نکته کلیدی در این نوشته مطرح شده تا اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات را دارید باتوجه‌به این نکات کلیدی بتوانید تا حدی موفقیت خود را تضمین کنید.

۱.مکان ملک

یکی از مواردی که در واقع مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل در تضمین موفقیت یا شکست شما که باید به آن توجه شود مکان و موقعیت ملکی است که قصد خریداری آن را دارید.

 به‌عنوان‌مثال نزدیکی به امکانات رفاهی، وجود فضای سبز و مناظر دیدنی، شرایط عمومی محله و فرهنگ حاکم بر آن، دسترسی به بازارها و سامانه‌های حمل‌ونقل، دسترسی به سازمان‌ها و اداره‌ها و یا قرارگرفتن یا نگرفتن در طرح ترافیک نقش بسیار مهمی در ارزیابی املاک خصوصاً املاک تجاری دارد.

 در ضمن ارزیابی موقعیت ملک می‌بایست بر اساس سه دیدگاه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت گیرد. زیرا ممکن است منطقه موردنظر شما در طول دوره سرمایه‌گذاری تکامل یابد و به‌عنوان‌مثال زمین و فضای باز آرام امروزی در جنب یک ساختمان مسکونی، روزی به یک مرکز تولیدی پر سروصدا تبدیل شود و ارزش آن را کاهش دهد و یا شما ساختمانی با منظر یک دریاچه زیبا خریداری می‌کنید و پس از چندی یک برج تازه‌ساز تمام منظر ساختمان شما را به‌کلی تغییر می‌دهد که راه‌حل این مشکل تماس با شهرداری یا سازمان‌های دولتی مرتبط با برنامه‌ریزی شهری است. همچنین وجود مکان‌هایی مانند مدرسه، آموزشگاه، مسجد و گاراژها نیز به‌شدت بر ارزش ملک تأثیرگذار هستند.

 

 ۲.  ارزش‌گذاری اموال

ارزیابی و ارزش‌گذاری ملک موردنظر امری بسیار مهم است و روش‌های رایجی نیز برای ارزیابی املاک وجود دارد از جمله مقایسه فروش اخیر املاک مشابه از رایج‌ترین و مناسب‌ترین روش برای ارزیابی املاک جدید و قدیمی محسوب می‌شود. رویکرد دوم بررسی هزینه زمین و ساخت‌وساز است که باید از سوی شما سنجیده شود. رویکرد سوم درآمد ناشی از ملک موردنظر است؛ مانند اجاره‌بها و رهنی که برای این ملک پرداخته می‌شود.

۳. هدف و افق سرمایه‌گذاری

 باتوجه‌به سرمایه‌گذاری سنگینی که در زمینه املاک و مستغلات ضروری است هدف و افق سرمایه‌گذار باید کاملاً شفاف باشد. باید دید که سرمایه‌گذار چه هدفی را دنبال می‌کند. آیا قصد استفاده شخصی دارد که در این صورت صرفه‌جویی اجاره‌بها را برای وی به همراه خواهد شد و یا اینکه آیا قصد خرید و دادن ملک برای اجاره را دارد که منشأ آن اهداف بلندمدت است. هدف بعدی خریدوفروش ملک است که منشأ آن اهداف کوتاه‌مدت است و معمولاً برای سود فوری و اندک در نظر گرفته می‌شود. هدف دیگر خریدوفروش بلندمدت است.

۴.آورده‌های مالی مورد انتظار و جریان نقدی ملک موردنظر

آورده‌های مالی به باقیمانده پول پس از صرف هزینه‌ها اشاره دارد و جریان نقدی مثبت نشانه بازدهی یک سرمایه‌گذاری درست و منطقی است که این آورده مالی نیز به دیدگاه و چشم‌انداز شما بستگی دارد. برخی از سرمایه‌گذاران به دنبال آورده مالی و جریان نقدی حاصل از درآمد اجاره هستند و برخی دیگر به دنبال افزایش ارزش ذاتی ملک در بلندمدت بوده و برخی دیگر به دنبال بازسازی قبل از فروش برای به‌دست‌آوردن قیمت بالاتر هستند.  

۵. استفاده بهینه و درست و حساب شده از وام

فرد در واقع درآمد آتی خود را از دست می‌دهد تا امروز از آن در جهت دیگری بهره‌برداری کند؛ اما ممکن است در برخی موارد شرایط نامطلوب بازار وام‌گیرنده را به چالش بکشد و سرمایه‌گذاری وی را با شکست مواجه کند؛ لذا باتوجه‌به درآمد حال حاضر و درآمد مورد انتظار آینده خود، همه شرایط جانبی وام را مدنظر قرار دهید و بدانید که هر نوع وام ریسک خاص خود را دارد.

۶.  ساخت‌وساز جدید در مقابل املاک حاضر

 در نظر داشته باشید که ساخت‌وساز جدید با قیمت‌های جذاب و امکانات مدرن که در واقع ناشناخته‌های یک محله تازه توسعه‌یافته است می‌تواند سرمایه‌گذاری شما را به چالش بکشد. شما لازم است پروژه‌های گذشته را مرور کنید و در مورد شهرت شرکت بررسی بفرمایید گزینه‌های نگهداری ماهانه حقوق معوقه و مالیات را در نظر بگیرید در ضمن در خصوص ملک اجاره‌ای باید آگاه باشید که آیا مدت اجاره به پایان رسیده است

۷. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم در املاک و مستغلات گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که به‌عنوان جایگزین می‌تواند امکانی ایجاد کند که شما به طور غیرمستقیم در بخش املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنید؛ مانند سهام شرکت‌های املاک و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل و یا همچنین اوراق وام مسکن یا اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن

۸. امتیاز اعتباری شما

که بسته به انضباط مالی شما در بانک و نداشتن قسط‌های معوقه و عدم دیرکرد در تسویه وام‌های گذشته و داشتن حساب‌های فعال همگی می‌توانند بر امتیاز اعتباری شما نزد بانک مؤثر باشند.

 

 

چند نکته کلیدی جهت سرمایه‌گذاری در زمینه املاک و مستغلات

تفاوت سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها

در پایان باید گفت سرمایه‌گذاری در بازار املاک با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های شما متفاوت است. سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات می‌تواند به یک جریان نقدی ثابت در زندگی شما و همچنین افزایش قابل‌توجه سرمایه شما منجر شود که در این صورت نشان از یک سرمایه‌گذاری مناسب و درست است.