اجزای فیزیکی طراحی

اجزای فیزیکی طراحی

 اجزای فیزیکی طراحی از عناصر کلیدی و اساسی حوزه معماری داخلی است؛ زیرا به‌واسطه این اجزا است که طراح به کار خود شکل و فرم می‌دهد و مجموع آنهاست که فرایند طراحی داخلی را شکل می‌دهد.


 اجزای فیزیکی طراحی شامل مواردی چون دیوارها، سقف، و کف و موارد دیگری می‌شود که در یک گفتار مجال طرح کامل آن نیست؛ بنابراین در چند مبحث پیاپی تشریح خواهد شد.
 یکی از مواردی که ما در این مبحث آن را مورد بررسی و تشریح قرار می‌دهیم مبحث بسیار مهم نورپردازی است. نور یکی از عناصر کلیدی طراحی داخلی محسوب می‌شود. در اکثر فضاهای داخلی طراحی شده در قرن بیستم، به همان اندازه که از نور روز در این سازه‌ها بهره‌برداری شده از نور مصنوعی نیز استفاده شده است به همین دلیل نورپردازی به ابزار بسیار مهمی در دست طراحان داخلی تبدیل شده است.


 روشنایی از سه جهت قابل‌بررسی است. این سه جهت عبارت‌اند از عملکرد، زیبایی‌شناسی و سلامت که البته عامل دوم در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود. در واقع یکی از ابعاد پیچیده نور این است که درعین‌حال که سوژه را چشم‌نواز و زیبا می‌کند خود نیز زیبا باشد بدون آنکه دیده شود. از طرفی نور ضعیف و ناکافی باعث ایجاد خستگی چشم و ناراحتی‌های فیزیکی می‌شود.

البته افراد متخصص و کارشناسان در این زمینه، برای روشنایی استانداردهایی را تعریف کرده‌اند که رعایت این استانداردها مانع از بروز مشکل می‌شود و دیگری عملکرد نور است که باعث ایجاد تصویر می‌شود. در واقع با نبود نور هیچ تصویری ایجاد نخواهد شد و هر شکلی که ما می‌بینیم انعکاس نور است؛ بنابراین اساساً بدون نور جهانی وجود نخواهد داشت که زشت یا زیبا باشد. نور یکی از منعطف‌ترین پدیده‌هاست که می‌توان آن را به‌شدت پخش کرد و یا بادقت بسیار آن را کنترل کرد.

 

اجزای فیزیکی طراحی


 معمولاً در فضاهای داخلی مدرن دو نوع نورپردازی اصلی دیده می‌شود. نورپردازی رشته‌ای و فلورسنت که نور رشته‌ای تقریباً قرمزتر از نور روز است؛ اما تمام طیف‌های رنگی را در خود دارد و نور فلورسنت فاقد همه طیف‌های رنگی است و به نظر می‌رسد که رنگ‌ها حذف شده‌اند. در نورپردازی مستقیم و یا غیرمستقیم از هر دو نوع نور می‌توان به‌صورت ترکیبی و با نسبت‌های مختلف استفاده کرد.

 

| همچنین بخوانید :   هنر معماری و طراحی داخلی


اجزای فیزیکی طراحی -  برای جلوگیری از یکنواختی فضا باید در برجسته‌سازی سایه‌روشن‌ها و تاکیدگذاری‌های نوری تنوع ایجاد کرد. یک سقف نورانی مانند، شاید در یک ساختمان و با یک سیستم روشنایی یکنواخت بسیار کارآمد باشد؛ اما فاقد شخصیت است.

در فضاهای داخلی نور باید تا حدی انعطاف‌پذیر باشد که فضای داخلی در ساعات مختلف روز و شب دارای عملکردهای مختلف باشد. در برخی از فضاهای داخلی مانند فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نورپردازی ابزاری برای نمایش فروش کالا است و در فضاهای جشن، مانند سالن‌های رقص یا تئاتر کیفیت نور نه‌تنها می‌تواند فیزیک شخصیت را نمود دهد؛ بلکه حتی می‌تواند خلق‌وخوی شخصیت را نیز تصویر کند و همچنین برای تغییر حال و هوا و اتمسفر فضا، عنصری بسیار مؤثر است.


اجزای فیزیکی طراحی -  البته در این راستا طراحی لامپ‌ها نیز نکته بسیار مهمی است. لامپ‌ها با فرم ها و شکل‌های گوناگون فضاهای متنوع و متفاوتی را خلق می‌کنند. به‌عنوان‌مثال به فرم لامپ‌هایی که در فضاهای نمایشی بازجویی استفاده می‌شود دقت کنید. در کافه‌ها نیز تنوع لامپ‌ها از لحاظ فرم قابل‌توجه و مشاهده است.


 یکی از فضاهایی که به‌ شدت بر نور تکیه دارد و از عوامل اصلی این رویداد است تئاتر است که شاید بتوان گفت دارای بیشترین تنوع است. زیرا هر شخصیت و هر اتمسفری نیاز به نورپردازی خاص خود دارد و از عناصر کلیدی تعیین خُلق و جو حاکم بر هر صحنه یا فضای داخلی است. 

 

- جهت اطلاعات بروز = بازدید از صفحه گروه پارلمان