سرمایه‌گذاری ۴ بعدی

سرمایه‌گذاری ۴ بعدی

هرگونه سرمایه‌گذاری، می‌تواند دارای ابعاد متفاوت در بهره‌برداری باشد.

زمینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در دنیای امروز وجود دارد و هر فرد، بنا بر علاقه و توانایی خود می‌تواند زمینه‌ای را انتخاب کند و سرمایه خود را در آن زمینه به کار گیرد تا به بهره‌برداری دلخواه برسد. زمینه‌های سرمایه‌گذاری متفاوت است و هر زمینه دارای ابعاد مختلف سود‌دهی است. در ضمن زمینه‌های سرمایه‌گذاری از نظر تعداد ابعاد بهره‌برداری نیز دارای تفاوت‌هایی هستند که آگاهی نسبت به آنها در تصمیم‌گیری شما می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

سرمایه‌گذاری ۴ بعدی

ابعاد بهره‌برداری در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری متفاوت است و هر زمینه دارای گستره محدودی در بهره‌برداری است. البته این بهره‌برداری به‌سادگی اتفاق نمی‌افتد و پیچ‌وخم‌های فراوانی دارد.

 هر زمینه‌ای در سرمایه‌گذاری دارای قواعد و قوانین خاص خود است و کارکردن در آن زمینه، نیاز به مهارت و آگاهی و اطلاعات دارد. البته در کنار همه این داشته‌ها، قدرت ریسک نیز لازم است. هرچند برخی از زمینه‌ها دارای ریسک پایین‌تری هستند و برخی دارای ریسکی بالاتر و به همین نسبت که ریسک آن بالا و پایین دارد میزان سود و بهره‌وری نیز کم‌وزیاد است و میزان آن، بستگی به میزان ریسک‌پذیری شما دارد.

 هر زمینه‌ای که انتخاب کنید بهره‌وری و بهره‌برداری از آن دارای ابعاد مختلفی است. بهره‌برداری در برخی از زمینه‌ها ممکن است تک‌بعدی باشد و برخی از زمینه‌ها حتی بیشتر از سه بعد را دارا باشد به‌عنوان‌مثال سرمایه‌گذاری در بورس، شامل دو بعد بهره‌وری است. خریدوفروش سهام که می‌تواند بلند‌مدت و یا کوتاه‌مدت باشد؛ اما شکل بهره‌وری در همین دو بعد خلاصه می‌شود و بعد سومی ندارد. یا سرمایه‌گذاری در زمینه اتومبیل که آن هم خریدوفروش بلندمدت و یا کوتاه‌مدت دارد و یا اینکه خود از آن استفاده کنید؛ اما تحت هر شرایطی امکان کاهش قیمت وجود دارد و در صورت استفاده از اتومبیل، قیمت آن با افت شدیدی همراه خواهد بود و اما کدام بازار سرمایه‌گذاری می‌تواند حتی بیشتر از سه بعد بهره‌وری را دارا باشد؟

سرمایه‌گذاری ۴ بعدی

 یکی از بازارهایی که سرمایه‌گذاری در آن شامل ۴ بعد در بهره‌وری و بهره‌برداری است سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است. شما می‌توانید از چهار طریق به بهره‌برداری بپردازید. یکی از این ابعاد، خریدوفروش کوتاه‌مدت است که دارای سود کمتری است؛ اما می‌توانید از سود آن به‌عنوان هزینه گذران زندگی استفاده کنید. بعد دیگر آن خریدوفروش بلندمدت است که طبیعتاً با سود بیشتری همراه است؛ اما به زمان بیشتری نیاز دارد. بعد سوم آن است که ملک را اجاره دهید. امروزه باتوجه‌به میزان اجاره‌بها، اجاره‌دادن یک ملک دقیقاً مانند یک شغل برای شما محسوب می‌شود و حتی گاهی میزان اجاره از درآمد بسیاری از مشاغل بیشتر است. بعد چهارم، آن است که بخرید و خود استفاده کنید که در این صورت نیز همانند داشتن یک شغل برای شما بهره‌وری دارد چرا که امروزه اجاره مسکن بیش از حقوق کارمندی است و برای شما با ندادن اجاره، همانند گرفتن یک حقوق ماهانه عمل می‌کند.

| همچنین بخوانید : سرمایه گذاری مطمئن در منطقه 22 

 

گمان نمی‌کنم زمینه‌ای در سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد که دارای چهار بعد بهره‌وری باشد. در ضمن علاوه بر این ۴ بعدی که ذکر شد در خصوص بعد سوم و چهارم باید گفت که هر چند شما ماهانه مبلغی را به‌عنوان اجاره از آن ملک دریافت می‌کنید و یا به میزان یک اجاره، به کسی پرداختی ندارید؛ اما درعین‌حال روزبه‌روز بر قیمت ملک شما افزوده می‌شود. به‌نوعی سرمایه‌گذاری شما در این دو بعد به دو طریق سوددهی دارد؛ یعنی هم ماهانه برای شما درآمدزاست و هم سالانه و هم دوسالانه و حتی بیشتر و هرچه زمان بگذرد بر میزان قیمت ملک شما افزوده می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۴ بعدی

با این توصیف، اگر شما به پیش‌خرید یک ملک اقدام کنید؛ یعنی در واقع برای پیش‌خرید یک مجتمع و یا یک برج اقدام کنید برای شما از دو جهت سودآوری دارد.

 یک اشتباه رایج این است که برخی گمان می‌کنند که با پیش‌خرید، سرمایه آنها می‌خوابد و هیچ رشدی ندارد و اشتباه دیگر، آن است که تصور می‌کنند اگر پیش‌خرید آنها به‌سرعت تبدیل به ساختمان نشود و گذر زمان شامل آن شود زیان‌دیده‌اند درحالی‌که سرمایه شما، روزبه‌روز از دو جهت رشد کرده است و از یک زمین بایر به یک مجتمع تبدیل شده است و طبیعتاً آن ملکی که شما در روز اول متری n تومان خریده‌اید حال تبدیل به n  به توان x شده، به‌نوعی می‌توان گفت یک میلیون شما شاید تبدیل به ۱۰ میلیون شده باشد پس زیانی شامل حال شما نخواهد شد و گذر زمان تنها بر بهای ملک شما می‌افزاید.

 برخی بر این گمان هستند که تعاونی‌ها و یا شرکت‌های سازنده مجتمع‌ها، با گذر زمان، از سود بیشتری برخوردار می‌شوند درحالی‌که در صورت طولانی‌شدن زمان ساخت پروژه، تنها کسی که زیان می‌بیند تعاونی و یا شرکت سازنده است که در شرایط بهتر، سود خود را از دست می‌دهد و در شرایط وخیم‌تر زیان هم می‌بیند. اما خریدار تحت هر شرایط سود کرده است.  

 

| همچنین بخوانید : واحدهای تجاری گالریا

 

 در مجموع سرمایه‌گذاری در زمینه‌ای که دارای چهار بعد سودآوری است بر هر زمینه دیگری ارجحیت دارد. یکی از ویژگی‌های خاص این زمینه سرمایه‌گذاری آن است که در این زمینه، هیچ میزان ریسکی برای خریدار وجود ندارد و تحت هر شرایطی، سرمایه شما چندین برابر خواهد شد و یکی از راه‌های سرمایه‌دار شدن، همین راه است که بعداً مفصل‌تر به آن خواهیم پرداخت.