مجتمع مسکونی ، تلفیقی از سنت و مدرنیته

مجتمع مسکونی ، تلفیقی از سنت و مدرنیته

این مطلب را می‌توان با این نکته آغاز کرد که مجتمع مسکونی یا تجاری و یا اداری، بنایی تلفیقی از سنت و مدرنیته است.

تعداد معدودی از مجتمع‌های احداث شده و یا در دست احداث، با عمل به یک نظریه سنتی یعنی رسیدن از کثرت به وحدت و به‌کارگیری عناصری که در خود، نشان از مدرنیسم دارند به‌نوعی معماری تلفیقی تبدیل شده‌اند که باعث تمایز و جذابیت آنها شده است که در ادامه بیشتر به تشریح آن می‌پردازیم.

مجتمع مسکونی ، تلفیقی از سنت و مدرنیته

عموم مردم مجتمع‌های مسکونی و برج‌ها را بنایی جدید و بدون هویت تلقی می‌کنند درحالی‌که بر خلاف نظر این دسته، بنای یک مجتمع یا برج یک بنای خنثی و بی‌هویت نیست؛ بلکه ریشه‌ای کهن در افکار و فلسفه و معماری ایرانی دارد و دارای نوعی هویت مختص خودش است، هویتی که تلفیقی است. تلفیقی از سنت و مدرنیته.

 

| همچنین بخوانید شهرک دانیال کردان 

 

 تفکر مبتنی بر رسیدن از کثرت به وحدت، مقوله‌ای است که در فلسفه و به دنبال آن در معماری بناهای درخشان ایرانی، سابقه‌ای طولانی دارد و همواره و در هر دوره، در فرم و قالب رایج همان دوره نمود یافته است. امروزه نمود این نحوه تفکر و جهان‌بینی را می‌توان در مجتمع‌ها و برج‌های سر به فلک کشیده امروزی، به‌خوبی مشاهده کرد. نوعی معماری که سنت، پی و فونداسیون و اسکلت بنا را شامل می‌شود و مدرنیته و تجدد‌طلبی انسان امروز را در جزئیات و کاربری فضاها و مشاعات و سبک طراحی بنا و شیوه معماری داخلی و بهره‌وری از تکنولوژی روز در بنا به‌وضوح می‌توان دید.

البته نه همه مجتمع‌های مسکونی، بلکه تعداد معدودی از مجتمع‌های مسکونی ساخته شده و یا در دست احداث، از این ویژگی برخوردارند و واقعاً میتوان آنها را نمود عینی کثرت به وحدت همراه با مدرنیسم تلقی کرد. نمونه عینی در مقیاس بزرگ‌تر شهرک‌هایی هستند که از کنار هم قرارگرفتن چندین مجتمع شکل‌گرفته‌اند که مصداق درست آن می‌تواند شهرک اکباتان باشد.                                                                                       

مجتمع مسکونی ، تلفیقی از سنت و مدرنیته

شاید یکی از دلایل گرایش انواع سلیقه‌های مدرن و سنتی، به این بنای امروزی حاصل چنین خصلتی باشد که بر ناخودآگاه مشتری تأثیر گذاشته و زندگی درکل این فضا، برای وی آرامش خاطر به همراه دارد و حضور در فضاهای داخلی یا مشاعات، در شخص شور و شعفی لذت‌بخش را ایجاد می‌کند. زندگی در یک مجتمع مدرن امروزی که شامل مشاعاتی مانند فضای سبز، استخر، سونا، پارکینگ، فضای بازی متناسب با کودکان، پیست پیاده‌روی، فروشگاه، سالن اجتماعات، روف‌گاردن و دیگر فضاهای این چنینی هم به دلیل وجود این تلفیق، در ذات و جوهر خود، هم انسان سنتی و هم مدرن را راضی می‌کند و به جسم و روح، هر دو آرامش می‌بخشد.

 

| همچنین بخوانید مجتمع مسکونی سیمرغ 

 

مجتمع مسکونی ، تلفیقی از سنت و مدرنیته

البته به تعداد افراد یک جامعه، سلیقه و زاویه دید و دیدگاه وجود دارد و قطعاً جلب رضایت یک جامعه، به‌صورت کامل رخ نمی‌دهد؛ اما احداث نمونه‌های این نوع معماری، در چند ساله اخیر و توجه و استقبال افراد و خانواده‌های بسیاری از طبقات مختلف اجتماعی، بیانگر موفقیت این پروژه‌ها، در سال‌های اخیر بوده است.