همه چیز درباره بتن و اهمیت کیفیت آن

بتن ریزی فونداسیون

تمام افرادی که در عرصه‌ی ساختمان سازی فعالیت می‌کنند، می‌دانند که استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و باکیفیت، بهترین راه برای رسیدن به سازه‌ای با کیفیت و امنیت بیشتر است. در واقع تمام فعالان این حوزه تلاش می‌کنند که با استفاده از مصالح با کیفیت یا استفاده از روش‌هایی جهت بهبود بخشیدن به کیفیت مصالح، سازه‌ای با پایداری بالا ایجاد کنند. ما نیز در مجتمع مجلل گالریا نهایت دقت خود را در انتخاب بتن مناسب به کار می‌بندیم. مصالح با کیفیت دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

 

بتن‌ و راهکاری جهت ارتقاء سطح کیفیت بتن

در یک تعریف کلی از بتن می‌توان گفت که، بتن‌ها موادی هستند که از ترکیب سنگدانه‌های ریز و درشت یا به اصطلاح، شن و ماسه به همراه یک خمیر سیمانی  به دست می‌آیند. این مواد امروزه به عنوان پرکاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دنبال تقاضای زیاد برای خرید بتن، قیمت بتن مدام درحال نوسان است. به هر حال اگر بخواهیم به صورت خلاصه به چند مورد از کاربردهای بتن اشاره کنیم، می‌توان گفت:

کنترل گرما و مصرف انرژی ساختمان

افزایش ایمنی ساختمان در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی

کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

ساخت لوله‌های فاضلاب و محل‌های عبور آب

ساخت پل

طراحی انواع کفپوش‌ها، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی

طراحی و ساخت وسایل تزئینی

 

آیا بتن هم قابلیت بازیافت دارد؟

جواب این سوال مثبت است. تخریب بتن به منظور ایجاد فضای مناسب برای ساختارهای جدید، سبب تولید حجم زیادی از زباله‌ی بتنی شده  که رایج ترین روش برای دفع آن‌ها، ریختن این زباله‌ها در محل دفن زباله‌ها است که این کار سبب آلودگی اب و هوا خواهد شد. اما بیشتر کشورها، روش بازیافت زباله‌های بتنی را پیش گرفته‌اند. بازیافت بتن در واقع استفاده از بتن‌های خرد شده است. از این بتن می‌توان به عنوان شن و ماسه‌ی جاده‌ای، ساخت حفره‌ها، دیوارهای نگهدارنده، محوطه سازی یا سنگدانه درشت برای بتن جدید، استفاده کرد. مزایای بتن بازیافتی  عبارتند از:

کمک به سلامت محیط زیست

کاهش آلودگی‌های ناشی از حمل و نقل بتن به محل دفن زباله‌‌ها

کاهش هزینه‌های حمل و نقل مواد و ضایعات

صرفه جویی در فضای دفن زباله

کاهش هزینه‌های تولید سنگدانه‌های درشت ( شن )

کاربرد بتن‌های بازیافتی

کیفیت بتن

از این نوع بتن می‌توان در دیوارها به عنوان سنگ‌های ساختمانی استفاده کرد.

از قطعات کوچکتر بتن بازیافتی به عنوان شن برای پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

همچنین از بتن بازیافتی در حوزه‌ی جاده سازی و راه سازی نیز استفاده می‌شود.

سنگ فرش‌های بتنی را می‌توان در جای خود شکسته و به عنوان یه لایه‌ی پایه برای روسازی آسفالت استفاده کرد.

بتن خرد شده می‌تواند جایگزینی برای شن در ساخت بتن جدید باشد.

از بتن بازیافیتی با درجه بندی خوب و ظاهری مناسب، می‌توان به عنوان سنگ و مالجچ محوطه از آن استفاده کرد.

پر کردن گابیون‌های سیمی توسط بتن بازیافتی و استفاده به عنوان دیوارهای نگهدارنده.

 

چگونه می‌توان کیفیت بتن‌ها را بهبود بخشید؟

مدت‌ها است که ارتقاء سطح کیفی بتن، یکی از رایج‌ترین فرآیندها جهت استفاده‌ی بیشتر از این مصالح شده. این کار با افزودن موادی به بتن صورت می‌گرد که افزودنی‌ بتن نام دارند. افزودنی بتن، مواد شیمیایی هستند که در حین اختلاط بتن به مقدار حداکثر  ۵% از وزن کل سیمان موجود در ترکیب، به بتن افزوده می‌شوند تا خواص آن را به شکل مطلوبی تغییر دهند. این مواد انواع زیادی دارند که هرکدام از آن‌ها بسته به نوع مواد تشکیل دهنده‌شان، خواص ویژه‌ای به این مواد پرکاربرد می‌دهند.

 

هزینه‌ی استفاده از افزودنی بتن

افزودنی‌های بتن با توجه به وزن و حجم اندکی که در حین اختلاط بتن به خود اختصاص می‌دهند، به عنوان گران ترین بخش در تولید بتن به شمار می‌روند که استفاده از آن‌ها سبب افزایش هزینه‌ها در ساخت بتن می‌شود. در مقابل، استفاده از افزودنی بتن از آن جهت که خواص ویزه‌ای در بتن ایجاد می‌کند و باعث صرفه جویی در هزینه‌های ساخت، تعمیر و نگهداری بتن می‌شود، صرفه‌ی اقتصادی دارد و از هزینه‌های احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند. به هرحال خرید افزودنی بتن و استفاده‌ی آن در مخلوط بتن، به نفع جیب و سازه‌ی شماست.


آیا می‌توان افزودنی بتن را نگهداری و انبار کرد؟

در شرایط مناسب و با رعایت دستور العمل‌های اعلام شده از سوی سازنده می‌توان اقدام به نگهداری این متریال کرد. همچنین برخی از این افزودنی‌ها به دلیل از دست دادن کیفیت خود، نباید به مدت طولانی نگهداری شوند و در صورت تردید در این مورد باید حتما نسبت به انجام آزمایش، مطابق مشخصات افزودنی بتن اقدام کنید.

 

بتن ریزی

بلوک‌هایی تشکیل شده از هوا

امروزه نسل جدیدی از بلوک‌ها پا به عرصه‌ی ساخت و ساز گذاشته‌اند که مشکلات سایر بلوک‌ها را حل کرده  و مزیت‌های زیادی دارند. این بلوک‌ها همان بلوک‌ هبلکس هستند که با نام AAC نیز شناخته می‌شوند. به دلیل اینکه این مصالح را در دستگاه‌هایی به نام اتوکلاو تولید می‌کنند، به آن بلوک اتوکلاو شده نیز گفته می‌شود.  این بلوک‌ها در واقع از جنس بتن هستند اما به دلیل وجود مقدار زیادی هوا در ساختار آن‌ها، دارای وزن بسیار کمی هستند به شکلی که در دسته‌ی بلوک‌های سبک قرار می‌گیرند. علاوه بر هوا موادی مانند: ماسه، سیمان، سیلیس، گچ، آهک و پودر آلومینیوم نیز در ساختار بلوک هبلکس وجود دارد.  این مواد با درصدهای متفاوت در ترکیب این بلوک ظاهر شده و تحت فشار موجود در دستگاه اتوکلاو، بلوک هبلکس را تشکیل می‌دهند. مزایای بسیار این بلوک‌ها سبب شده که امروزه در اکثر ساختمان‌ها از آن استفاده شود. سبکی و عایق بودن بلوک هبلکس از بارزترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود که سبب کاربرد فراوان آن شده.

 

نکات قابل توجه در زمان خرید بلوک هبلکس

این روزها انواع گوناگونی از این محصول در بازار عرضه می‌شود که همین تنوع سبب سردرگمی افراد در حین خرید بلوک هبلکس شده. اما باید در زمان خرید این مصالح به نکات زیر دقت کنید:

تخلخل مناسب

شکل ساختاری بلوک

کیفیت ساخت

وزن بلوک

میزان عایق بودن بلوک هبلکس

به طور کلی کیفیت محصولی که شما خریداری می‌کنید بسیار اهمیت دارد، زیرا قرار است امنیت سازه‌ی شما را تامین کند. پس باید در زمان خرید مصالح ساختمانی نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا از هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری کنید.