دکوراسیون داخلی و اهمیت شناخت و به کارگیری رنگ

رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ‌شناسی در تغییر اندازهٔ فضا بسیار مؤثر است. استفاده از اصول شناختی رنگ‌ها فقط به دکوراسیون داخلی منازل محدود نشده است. این موضوع در دفاتر کاری، فروشگاه‌ها، مراکز درمانی و هتل‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

چرخهٔ رنگ‌ها
آشنایی کامل با چرخهٔ رنگ‌ها برای هر فردی که طراحی دکوراسیون داخلی انجام می‌دهد، ضروری است. در واقع چرخهٔ رنگ ابزاری لازم برای یک دکوراتور داخلی محسوب می‌شود.

رنگ‌های قرمز، زرد و آبی رنگ‌های اصلی هستند و رنگ‌های فرعی از ترکیب این سه رنگ به وجود می‌آیند. رعایت اصول ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منازل، سبب ایجاد آرامش و جلوه‌های چشمگیر می‌شود.

 

دسته‌بندی رنگ‌ها
رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی به سه دسته‌ی گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌شوند. رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در دستهٔ رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند و در مقابل رنگ‌هایی مانند سبز، آبی، بنفش و رنگ‌های مشابه آنها جزء رنگ‌های سرد محسوب می‌شوند. البته رنگ‌های خنثی هم از دسته‌بندی رنگ‌ها هستند که عبارتند از مشکی ، سفید ، خاکستری ، بژ ، قهوه ای ، شیری ، نقره ای ، برنزی ، طلایی.

 

رنگ دکوراسیون

رنگ‌های گرم
باتوجه‌به اینکه رنگ‌های گرم، هیجان و انرژی زیادی را به مخاطب منتقل می‌کنند، استفاده از آنها در دکوراسیون داخلی بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته توجه کرد که نوع کاربری محیط در طراحی دکوراسیون داخلی، جهت به‌کارگیری رنگ گرم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. استفادهٔ بی‌رویه و غیرمنطقی از رنگ‌های گرم، می‌تواند سبب ایجاد استرس و اضطراب شود. به همین دلیل بیشتر طراحان، بهره‌مندی از رنگ‌های گرم در اتاق‌خواب را اصلاً توصیه نمی‌کنند. در نتیجه ترکیب رنگ‌های گرم  و سرد در فضا، می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای افرادی باشد که به رنگ‌های گرم علاقه‌مند هستند.

 

رنگ‌های سرد
افرادی که به دستهٔ رنگ‌های سرد علاقه دارند، اغلب با دیدن آنها احساس آرامش بیشتری دارند. البته در نظر داشته باشید که استفادهٔ بیش از حد از این دسته نیز می‌تواند موجب سرد و بی‌روح شدن فضا گردد. یک طراح، در صورت مواجه شدن با فضایی بی‌روح می‌تواند با به‌کارگیری رنگ‌های گرم در لوازم و وسایل محیط این سردی را تا حد زیادی کاهش دهد. قابل‌ذکر است که در ساختمان‌هایی نظیر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌های روانی، استفاده از رنگ سرد باهدف ایجاد آرامش توصیه می‌گردد.

 

رنگ‌های خنثی
حس انعطاف‌پذیری که این نوع از رنگ‌ها به افراد منتقل می‌کنند، ارزش استفاده از آنها را بالا می‌برد. به‌طورکلی، رنگ‌های خنثی در معماری مدرن و طراحی دکوراسیون به سبک کلاسیک در موارد مختلفی استفاده می‌شود.

 

روان شناسی رنگ در دکوراسیون

روان‌شناسی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه به‌کارگیری انواع رنگ‌ها در سراسر دنیا به‌عنوان یک زبان بصری شناخته می‌شود. در واقع رنگ‌ها می‌توانند پیغامی را منتقل کرده و تغییری اساسی در محیط به وجود آورند. همچنین رنگ‌ها، می‌توانند روان انسان را نیز تحت‌تأثیر خود قرار دهند. زیرا هر رنگی احساسی متفاوت را در فرد به وجود می‌آورد. این موضوع یکی از نکاتی است که تمامی طراحان دکوراسیون داخلی باید بدان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

رابطهٔ سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی و ترکیب رنگ‌ها
تمام سبک‌های طراحی در دکوراسیون داخلی، از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند و در هر یک از آنها، یک دستهٔ رنگی غالب‌تر می‌باشد. به طور مثال، استفاده از رنگ‌های طلایی، بژ، کرم و سفید در سبک‌های کلاسیک و مجلل رایج است. در سبک‌های مدرن، اصولاً رنگ‌های مشکی، نارنجی، قرمز و آبی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در دکوراسیون داخلی، رنگ‌ها به جز اینکه در زیبایی و جلوه‌های بصری محیط تأثیرگذار هستند، وظیفهٔ تنظیم نور را نیز برعهده دارند. به‌عنوان‌مثال، به‌کارگیری رنگ‌های تیره در دکوراسیون، فضای داخلی را بسته‌تر نشان می‌دهد و سبب جذب نور می‌شود. درحالی‌که رنگ‌های روشن، به دلیل انعکاس و بازتاب نور، سطح روشنایی محیط را افزایش می‌دهند.

 

کلام آخر

تناسب رنگ در روند طراحی داخلی، انکارناپذیر است. به‌طوری‌که با بهره‌گیری هوشمندانه از چرخهٔ رنگ‌ها می‌توان در ایجاد فضای هماهنگ، شیک و مدرن از انواع رنگ‌ها متناسب با کاربری محیط استفاده کرد. همان‌طور که گفته شد، نحوهٔ شناخت رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر جلوهٔ محیط اطراف ما داشته باشد که در نتیجهٔ تغییر روحیه و ایجاد آرامش در افراد را به همراه دارد.