خرید مسکن متری؛ آخرین راه‌حل برای خانه‌دار شدن

با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن طی سال‌های اخیر، شاید برای دهک‌های پایین و متوسط ​​امکان خرید در بازار مسکن وجود نداشته باشد، اما یک کارشناس بازار مسکن معتقد است امکان اعطای برگه سهام از طریق فروش خانه متری وجود دارد و از این طریق می‌توان با ایجاد ارزش افزوده برای دارایی‌های مردم طول مسیر متقاضیان برای دریافت مسکن را کوتاه کرد.


خرید متری مسکن


فاصله بین خانواده‌ها و خرید مسکن

رشد شدید قیمت‌ها در بازار مسکن فاصله بین خانواده‌ها و خرید خانه را به شدت افزایش داده است. این در حالی است که وضعیت مستأجران چندان بهتر نیست و یکی دو سالی است که با افزایش بالاتر از نرخ تورم مواجه هستند.

اعداد و ارقام مختلفی از زمان انتظار برای گرفتن خانه ارائه شده است. برخی برآورد‌ها حاکی از آن است که این عدد به ۱۰۹ سال می‌رسد. علیرضا زاکانی شهردار تهران با بیان اینکه خرید مسکن برای حقوق بگیران ۶۶ سال زمان می‌برد، گفت: خرید مسکن برای این افراد تبدیل به آرزو شده است. امروز مسکن بلای جان مردم شده و دو سوم حقوق بگیران را گرفته است.

به هر حال آنچه برای مردم مهم است رشد عجیبی است که در سال‌های اخیر در قیمت مسکن اتفاق افتاده و بعضا باعث شده حدود دو سوم درآمد خود را به مسکن اختصاص دهند.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در آذرماه 1401، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به 48 میلیون تومان رسیده است که رشد 147 درصدی از آذر 1400 تا آذر 1401 را نشان می‌دهد.

با فرا رسیدن فروردین به تدریج نگرانی‌ها از وضعیت بازار مسکن افزایش می‌یابد. مستأجران هر ساله با توجه به شرایط منتظر نرخ‌های جدید هستند و کسانی که به فکر خرید خانه هستند با خطر رشد قیمت مواجه هستند.


راه حل یک متخصص برای خانه دار شدن؛ خرید متری مسکن

یک کارشناس بازار مسکن راه حل کوتاه مدت مسکن اقشار متوسط ​​و پایین را خرید به صورت متری مسکن دانست و گفت: در شرایط فعلی بسیاری از مردم توان خرید آپارتمان را ندارند و از طریق سیستم پس انداز ده‌ها سال طول می‌کشد تا یک فرد صاحب خانه شود. برنامه‌های دولتی نیز جوابگو نخواهد بود؛ زیرا در پنج دهه گذشته نقش دولت‌ها در تولید مسکن در ایران کمتر از ۵ درصد بوده است.

سعید لطفی اظهار داشت: یکی از راهکار‌های خانه‌دار شدن در شرایط تورمی ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه‌های کوچک است.

در سطح کلان، دولت می‌تواند از شرکت‌هایی حمایت کند که پول کمی از خانواده‌ها جمع‌آوری می‌کنند. نقش دولت در این امر حفاظت از سرمایه مردم است.

وی با بیان اینکه آنچه در حال حاضر در قالب پیش فروش مسکن وجود دارد، مدل سنتی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است، گفت: مدل پیش فروش به خانوار‌ها کمک می‌کند تا حدودی از تورم آتی بازار مسکن مصون باشند.

البته قانون پیش فروش ایراداتی دارد که سال‌ها درباره آن صحبت می‌شد اما به نتیجه خاصی نرسیده و به همین دلیل بازار مسکن از این مکانیسم تأمین مالی بی‌بهره مانده است.

این کارشناس بازار مسکن درباره طرح فروش متری مسکن گفت: این موضوع حدود دو سال است که مطرح می‌شود اما در سطح محدودی اجرا می‌شود که اگر این ابزار در بازار مسکن به شکل گسترده‌تری اجرا شود و با مکانیسم‌های مناسب می‌تواند اثرات خوبی ایجاد کند.

 

نتیجه‌گیری

فروش مسکن به صورت متری علاوه بر حفظ ارزش سرمایه‌های خرد از مزیت نقدشوندگی نیز برخوردار است. همچنین منابع مالی به بازار مسکن که یک حوزه مولد است وارد می‌شود و از این طریق در کاهش نرخ تورم مؤثر خواهد بود.