چک لیست خرید خانه

خرید خانه

خرید خانه یکی از پراهمیت‌ترین خریدهای زندگی هر فرد است. در این مقاله به مهمترین نکاتی که باید قبل از خرید خانه در نظر داشته باشید اشاره می‌کنیم.

 

الف – بررسی وضعیت عمومی ساختمان

۱- وضعیت ایمنی ساختمان: این مورد مهمترین موردی است که باید بررسی کنید. اگر خانه به صورت کامل ساخته شده است بررسی این مورد کار راحتی نیست و حتما باید از یک کارشناس کمک بگیرید. بررسی وضعیت ستون‌های واحد مسکونی، ستون‌های پارکینگ، نقشه ساختمان و کیفیت ساخت مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

در بررسی وضعیت عمومی ساختمان موارد بسیار زیاد دیگری نیز باید بررسی شوند. مثلا بررسی وضعیت تاسیسات، وضعیت نشست خانه، تهویه و سرمایش و گرمایش.

۲- تعداد واحدها در هر طبقه: خیلی مهم است که در هر طبقه ۱واحد باشد یا ۴ واحد. به میزانی که واحدهای یک طبقه زیاد می شوند سر و صدا و عبور مرور نیز زیاد می شود. اگر ملک مورد نظر شما در ساختمان های با واحد زیاد است در نظر داشته باشید که درب واحدها روبه روی هم باز نشود و فاصله واحدها از هم زیاد باشد.

۳- عرض ورودی ساختمان: اگر وسایل بزرگ مثل یخچال ساید، تختخواب بزرگ، کتابخانه، مبلمان و … دارید حتما باید حواستان به عرض ورودی، پله ها و سقف راهروها باشد. اندازه عرض استاندارد باید حداقل ۱۱۰ سانتی متر بوده و بهتر است درب ورودی ساختمان دولنگه باشد.

۴- بررسی پارکینگ: اگر خانه ای که قصد خرید آن را دارید پارکینگ دارد باید به دقت بررسی کنید که پارکینگ شما در سند چگونه قید شده، آیا مسقف است یا بدون سقف، شیب پارکینگ کم است یا زیاد، پارکینگ مهمان دارد یا نه.

۵- بررسی وضعیت امتیازهای آب و برق و گاز: دقت کنید که حتما کنتورها از هم جدا باشد. در صورتی که جدا نیست حتما قبل از خرید از مدیر ساختمان در خصوص نحوه محاسبه هزینه‌ها سوال کنید.

۶- میزان شارژ ساختمان: موردی که شاید کمتر به آن توجه می شود میزان شارژ است. لزوما شارژ کمتر بهتر نیست. میزان شارژ باید به مقداری باشد که در صورت خرابی تاسیسات ساختمان و یا خرابی های احتمالی دیگر باعث بروز مشکلات جدی برای ساکنین نشود.

۷- بررسی طبقه ساختمان: طبقه اول و طبقه آخر بدترین طبقات هستند. در طبقه اول تردد زیاد است و امنیت پایینی دارد و در طبقه آخر نیز سرما و گرما اذیت کننده است. همچنین طبقه اول اگر بالای پارکینگ یا موتورخانه باشد مشکل سرمایش و گرمایش دارد. در مورد طبقات آخر توجه کنید که در صورت خرابی آسانسور باید پله های زیادی را بالا بروید.

۸- بررسی کامل آشپزخانه: آشپزخانه قلب خانه شماست. نورگیری و تهویه آن را بررسی کنید. کابینت ها، وضعیت چاه ها، سینک، هود، گاز رومیزی، محل قرارگیری یخچال ساید، جای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی و وضعیت آبگرمکن و یا پکیج را بررسی کنید.

۹- سیستم گرمایش و سرمایش: حتما توجه کنید که سیستم گرمایش خانه به چه صورت است. چیلر و اسپلیت هزینه برق زیادی دارند. همچنین از وضعیت سالم بودن آنها مطمئن شوید.

۱۰- وضعیت نورگیری: این مورد نیز بسیار مهم است و باید به دقت بررسی کنید و توصیه می کنیم حتما روز از خانه بازدید کنید.

۱۱- بررسی مصالح خانه: مصالح خانه از قبیل کفپوش، دیوارپوش، نوع سقف، کاشی ها، کابینت، کمد دیواری و … نیز بسیار مهم بوده و باید از کیفیت متریال مصرفی آن مطمئن شوید.

 

خرید خانه

ب- بررسی کامل محله

یکی از مهمترین پارامترها برای انتخاب یک خانه، محله آن است. در زیر به صورت خلاصه مهمترین نکاتی که باید در این خصوص مدنظر داشته باشید را با هم مرور می کنیم:

۱- کوچه: اولین موردی که باید بررسی کنید کوچه یا خیابانیست که خانه مورد نظر شما در آن قرار دارد. قبل از خرید خانه حتما بررسی کنید کوچه مورد نظر شما باریک نبوده و دارای عرض مناسبی باشد، خیلی پرتردد و شلوغ نباشد، روشنایی مناسبی داشته باشد و اینکه نزدیک به ساختمان های پزشکان و ادارت نباشد. چون احتمالا همیشه جلوی درب خانه شما یک ماشین پارک شده است. همچنین در خصوص امنیت کوچه جویا شوید.

۲- همسایه‌ها: هنگام خرید خانه خیلی زیاد به همسایه ها توجه کنید. یک همسایه بد می تواند تمام آرامش شما را صلب کند. برای تحقیق در خصوص همسایه ها می توانید از چندین نفر پرس و جو کنید. بهرحال آدم های صادقی پیدا می شوند که واقعیت را به شما بگویند.

اگر قصد خرید آپاراتمان دارید که توجه به همسایه چند برابر اهمیت دارد. در این حالت حتما توجه کنید راهروها تمیز باشد، لامپ‌ها سوخته نباشند، سرو صدای ساختمان را چک کنید و همچنین وضعیت مدیریت ساختمان را به دقت بررسی کنید. اینها می‌تواند تا حدودی وضعیت همسایههای آپارتمانی شما را مشخص کند.

۳- دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی: در بررسی محله مورد دیگری که بسیار اهمیت دارد دسترسی به ایستگاه های حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس است. حتی اگر قصد ندارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید این مورد می تواند یک امتیاز برای فروش خانه باشد. البته این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که احتمالا در چند سال آینده در اثر ازدیاد خودروها و افزایش ترافیک باید به ناچاراز وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

۴- دسترسی به امکانات رفاهی، درمانی، آموزشی و فروشگاهی: مورد دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که در اطراف ملک شما چه امکاناتی وجود دارد. آیا در نزدیکی ملک مد نظر شما فرهنگسراها و مراکز فرهنگی وجود دارد؟ آیا در اطراف منزل شما مدرسه خوب وجود دارد؟ مراکز درمانی چه طور؟ مراکز خرید اعم از سوپرمارکت، نانوایی و … چه طور؟

در نظر گرفتن این موارد خیلی مهم است زیرا شما نمی توانید برای هر کار کوچکی از خودرو استفاده کنید و حتی الامکان باید این موارد در نزدیکی خانه‌ی مد نظر شما باشند.

 

خرید آپارتمان

سخن آخر

خرید خانه دارای ریسک زیادی‌ست زیرا احتمالا همه دارایی شما باشد. حتما به‌صورت کامل موارد فوق و موارد دیگری همچون موارد حقوقی را بررسی کرده و حتی الامکان از یک کارشناس بی‌طرف برای بررسی آنها کمک بگیرید تا پس از خرید از زندگی در آن لذت ببرید یا اگر قصد فروش آن را داشتید بتوانید راحت آن را بفروشید.