عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت مسکن

قیمت مسکن

از آنجایی که در ساخت یک ساختمان از قطعات مختلفی مانند میلگرد، تیرآهن، لوله، پروفیل، نبشی و ناودانی استفاده می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از تاثیرات قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن بر روی بازار مسکن چشم‌پوشی کرد. در حقیقت می‌توان گفت قیمت مسکن به طور مستقیم به قیمت تیرآهن و میلگرد بستگی دارد.

قیمت میلگرد و آهن‌آلات با توجه به عوامل مختلفی مانند تحریم‌ها، قیمت ارز، مسائل سیاسی داخلی و… قابل تغییر است. بنابراین عدم ثبات در تمامی این عوامل باعث شده تا قیمت مسکن همچنان با نوسانات شدیدی روبرو باشد و باعث ایجاد بحران در ساخت و ساز و قیمت مسکن شود. در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره تاثیر نوسانات قیمت تیرآهن و میلگرد بر روی قیمت مسکن صحبت کنیم.

 

چه عواملی بر قیمت مسکن موثر است؟

قیمت مسکن به عوامل مختلفی مرتبط است و نمی‌توان تنها یک دلیل را به علت نوسانات شدید قیمت نسبت داد. با توجه به این مسئله به طور کلی اختلاف نظرهای بسیاری بر سر تعیین عوامل موثر بر قیمت مسکن وجود دارد. آهن‌آلات و دیگر مقاطع فولادی مانند تیرآهن و میلگرد از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی شمار می‌روند. در نتیجه قیمت این مصالح می‌تواند تاثیرات زیادی بر قیمت مسکن بگذارد. علاوه بر آن موارد زیر نیز بر قیمت مسکن تاثیر‌گذارند:

• عرضه و تقاضا

• نرخ بهره بانکی

• مصالح ساختمانی دیگری چون سیمان

• وضعیت کلان اقتصادی

 

میلگرد

علل تغییرات شدید قیمت تیرآهن و میلگرد در بازار آهن‌آلات

قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی وابسته است که هر کدام از این عوامل می‌توانند بر قیمت تیرآهن و میلگرد تاثیر بگذارند. در ادامه به عواملی که باعث تغییر در قیمت میلگرد و تیرآهن می‌شوند اشاره می‌کنیم:

نرخ ارز

قیمت ارز یکی از مهم‌ترین علل تاثیر‌گذار بر قیمت تیرآهن و میلگرد است. زیرا علاوه بر اینکه قسمتی از قطعات فولادی از طریق واردات به بازار می‌رسند، بخش زیادی از آن‌ها از مواد اولیه تولید داخلی مانند سنگ آهن از طریق واردات تامین می‌شوند.

قیمت نفت

صادرات نفت و قیمت آن در جهان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رشد اقتصادی در کشورها به شمار می‌رود. در نتیجه افزایش و کاهش قیمت نفت می‌تواند بر قیمت میلگرد و تیرآهن تاثیرگذار باشد. به طور کلی قیمت نفت خام بر قیمت جهانی فولاد تاثیرگذار است و باعث به نوسان درآوردن آن می‌شود. به طوری که با افزایش قیمت نفت خام قیمت قطعات فولادی مانند میلگرد و تیرآهن به مراتب افزایش پیدا می‌کند. اما قیمت نفت تنها از این طریق بر نوسانات بازار فولاد موثر نیست. زیرا شاخص‌های قیمت نفت با تاثیر بر هزینه‌های تولید و حمل و نقل باعث تغییرات قیمت در بازار فولاد می‌شود.

عرضه و تقاضا

عامل دیگری که بر قیمت میلگرد و آهن‌آلات تاثیر دارد عرضه و تقاضا است. با افزایش تقاضا برای خرید قطعات فولادی و کاهش عرضه قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند و از طرفی دیگر با افزایش عرضه و کاهش تقاضا فروشندگان ناچار هستند تا قیمت خود را کاهش دهند. البته شرایط فصلی نیز می‌تواند میزان عرضه و تقاضا را تغییر دهد. به طور مثال با شروع فصل سرد و هنگامی که ساخت و سازها و کاهش پیدا می‌کند، تقاضا برای خرید میلگرد کاهش می‌یابد. در نتیجه قیمت میلگرد در بازار کاهش پیدا می‌کند. اما به طور معمول در فصل‌های گرم سال قیمت میلگرد افزایش بیشتری دارد.

 

قیمت آهن آلات

بی ثباتی قیمت آهن‌آلات و مسکن

همانطور که می‌دانید در صنعت ساختمان سازی بخش بسیار زیادی از هزینه‌ها صرف خرید قطعات فلزی و آهن‌آلات می‌شود. در نتیجه با کوچکترین تغییری در قیمت این قطعات، هزینه‌های ساخت و ساز به طور چشمگیری جابجا می‌شوند. به طوری که با اندکی نوسان در قیمت تیرآهن و میلگرد که از آن‌ها در اسکلت و پی‌ریزی ساختمان استفاده می‌شود، بازار مسکن دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین عوامل قبل از خرید قطعات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز این است که پیش‌بینی شود چه حجمی از این قطعات برای ساخت مسکن مورد نیاز است. زیرا برنامه‌ریزی برای خرید می‌تواند از خرید بیش از حد قطعات فولادی و همچنین وارد شدن فشارهای مالی بالا در پروژه جلوگیری کند. علاوه بر هزینه بالای قطعات فلزی شما ناچارید تا هزینه حمل و نقل آن‌ها را بپردازید.

گروه پارلمان غرب با بهره‌گیری از مهندسین مجرب و کارکشته، محاسبات دقیق و پیش‌بینی‌هایی با خطای کم انجام داده تا بتواند در ساخت مجتمع مجلل گالریا و پروژه‌های دیگر این هلدینگ، بیشترین سود و کمترین هزینه را برای خریداران این مجتمع فراهم آورد.